Je oogwit is net als de iris ietwat mysterieus. Wat is je oogwit nu precies? Waar dient het voor? En hoe houd je de gezondheid ervan optimaal?

Veranderingen in het oogwit kunnen duiden op een slechte gezondheid. In deze blog lees je hoe je de gezondheid van je oogwit optimaal houdt. Vermoed je dat er grotere problematiek aan ten grondslag ligt, raadpleeg dan te allen tijde een arts! Soms wordt oogwit geel door een niet goed functionerende galblaas of lever. Leververvetting en geelzucht zijn grote boosdoeners als het gaat om je (oog)gezondheid.

 

Wat is oogwit?

Het oogwit is de buitenste laag van het oog. Dit wordt ook wel de sclera  of harde oogrok genoemd. Oogwit geeft het oog stevigheid en bestaat uit meerdere lagen bindweefsel en elastisch materiaal. De stevigheid van het oogwit zorgt ervoor dat je oog z’n mooie ronde vorm behoudt en beschermt tegen drukverschillen van zowel binnen als buiten. Aan de binnenkant van het oogwit zit het vaatvlies en aan de voorkant gaat het oogwit over in een doorzichtig deel, het hoornvlies. Aan het oogwit zitten de oogspieren vast.

Laten we naar de tips gaan!madame1

 

Tip 1: hydrateren kun je leren

Voldoende water drinken zorgt ervoor dat je ogen er gehydrateerd en stralend uitzien. Op het moment dat je ogen nogal droog zijn, hebben ze een doffe uitstraling. De symptomen van droge ogen verminder je aanzienlijk door voldoende water en thee te drinken.

 

Tip 2: cleanse voor een frisse feel

Cleanser is je beste vriendin als het gaat om ooggezondheid. Zorg voor een goede ooghygiëne en je krijgt er stralende ogen voor terug. Met cleanser haal je rook, stof en pollen weg zodat je weer fris voor de dag komt.

 

Tip 3: voldoende slaap

Mik op ongeveer 7 à 8 uur slaap per nacht. Onvoldoende slaap kan zorgen voor oogirritatie. Al dan niet gepaard met rode, opgezwollen of jeukende ogen. Uitgerust aan de dag beginnen is een voorbode van ooggezondheid en natuurlijk je gezondheid in het algemeen.

 

Tip 4: de juiste voeding

Zowel van binnenuit als van buitenaf kan je je ogen voorzien van de juiste voedingsstoffen. Denk aan een serum of een lekkere portie groenten. Voorzie je ogen van de juiste voedingsstoffen om de normale werking ervan te bevorderen. Je ogen zijn bijvoorbeeld erg gebaat bij vitamine C. Zeker als het gaat om het witter maken van je oogwit!

 

Tip 5: bescherm je ogen tegen schadelijke UV straling

Stop een zonnebril in je favoriete tas zodat je er altijd eentje bij je hebt. Ook het gebruik van zonnebrand in je dagelijkse routine, doen je ogen veel goeds! Overmatige blootstelling aan schadelijke UV straling kan ervoor zorgen dat je oogwit ietwat gelig wordt. Met een mooi woord heet dit ‘pinguecula’. Meestal is dit niet ernstig, maar het kan een voorstadium van kanker zijn. Ga voor de zekerheid langs de dokter en draag een zonnebril!

oog1.jpg

 

Wat betekent verkleurd oogwit?

Als je oogwit minder wit is dan tevoren, kan dat verschillende oorzaken hebben. Vermoeidheid is meestal de oorzaak van rode en opgezwollen ogen. Volg dan zeker tip 3 op: een paar nachten goed slapen doet wonderen. Echter, als je oogwit een gele uitstraling heeft, trek dan aan de bel. Dit kan namelijk wijzen op het Syndroom van Gilbert, een chronische, maar onschuldige leverziekte. In het geval dat je oogwit wat roze-achtig is, en blijft, laat je dan testen op chlamydia.

 

Zijn mijn ogen gezond?

De gezondheid van je ogen valt op verschillende manieren te achterhalen. Soms zie je het aan de buitenkant en andere keren moet een specialist ín je oog kijken. Dat lees je goed. Diverse metingen geven inzicht in de gezondheid van jouw ogen. Bij EyeCare hebben we speciale apparatuur om je oog sterk te vergroten en nauwkeurig de bloedvaatjes te bekijken. Tevens voeren we een oogdrukmeting uit om te kijken of die in orde is. Een hoge oogdruk kan je netvlies beschadigen! Laat je ogen daarom eenmaal per jaar even checken door een van onze specialisten.

 

Tot ziens bij EyeCare!

Deel op je favoriete social media
Pin It